Hvad er en vinterdepression?

Vi har dem alle: Dagene, hvor verden er grå, selvom solen skinner. Nætterne, hvor tårerne trykker på klumpen i halsen. Perioder, hvor vi føler os ensomme, uanset hvor mange mennesker, vi er omgivet af. Menneskets måske nok dybeste længsel er, at føle glæde og fællesskab. Derfor føles det så hårdt, når vi ikke mærker det. Mange mennesker oplever disse triste følelser. En form for tunghed, som bliver større om vinteren, hvor det mørke og kolde vejr dominerer. For nogle bliver tungheden endda til vinterdepression.

Hvad er symptomerne på vinterdepression?

Vinterdepression er kendetegnet ved, at tristheden ofte starter i efterårsmånederne og slutter i foråret. I vinterperioden vil personer med vinterdepression måske opleve at tristheden og meningsløsheden bliver endnu dybere. Det skaber en følelse af tomhed og rastløshed. Disse følelser, sammen med ugidelighed og ensomhed, er ganske normale under en vinterdepression. Vi ved alle, at hvis vi vil opleve regnbuen, må vi tage regnen med. Desværre er der bare nogle, som kun mærker regnen. Dette er kendetegnende for en depression, hvor en følelse håbløshed og mangel på mening med livet dominerer hverdagen.

Hvor mange er ramt af en vinterdepression?

Faktisk rammes flere og flere af depressioner. Flere og flere oplever også søvnløse nætter med selvbebrejdelser, der står i kø. Hverdagen med depression er der er bekendt for rigtige mange danskere. Omkring hver femte af os falder på et tidspunkt i depressionens sorte hul. Alle kan blive ramt uanset alder, uddannelse og livsstil. Dog ses en tendens til at flere kvinder end mænd lider af depressioner. Det er klart, at når der er en stigning i antallet af depressioner generelt, så vil antallet af vinterdepressioner også stige. De personer der har tendens til lettere at falde i det sorte hul, vil ofte have endnu lettere ved det om vinteren. I Danmark er der ca. 5% som officielt lider af en vinterdepression, også her er det en overvægt af kvinder – faktisk 75%. Længere syd på forekommer vinterdepression mindre hyppigt på grund af varmen og lyset – mere Nord på stiger hyppigheden af vinterdepressioner på grund af mørket. 

Årsager til vinterdepression

Det er nemlig den faldende lysmængde og temperatur, der er den umiddelbare årsag til at du oplever vinterdepression. Lyset og mørket har stor indvirkning på vores produktion af signalstoffer og hormoner. Vi kender jo alle til at blive mere trætte om vinteren når der er mere mørkt. 

Der er en naturlig årsag – nemlig vores livscyklus. Om vinteren er energien koncentreret inde i frøet. Hvis vi tager udgangspunkt i den kinesiske medicin; så ser cyklussen således ud: 

Om vinteren ligger planten som et frø i jorden. Alt er i dvale og samler energi. Når foråret kommer med den første varme, spirer frøet, og stræber sig nu op mod lyset og frøet har forvandlet sig til en plante. Den nye, unge vækst forvandler sig i løbet af sommeren til en fuldvoksen, blomstrende plante. Om efteråret forvandler blomsten sig til en frøstand, frøene kastes og planterne visner og dør. Frøene i jorden ligger i dvale vinteren over til næste forår, hvor historien om denne evige forandring så kan gentage sig. 

Mit råd i dag: Livscyklus og naturens faser

Tog vi mennesker mere udgangspunkt i livets cyklusser, og levede efter dem, ville vi måske ikke opleve så mange depressioner. I Vesten vil vi så gerne være effektive, og leve på samme måde året rundt. Vi vil helst opleve den samme energi hele året, og vi vil gerne kunne præstere optimalt hele tiden. Vi undre os hver vinter over tungheden og trætheden, selvom vi godt ved det skyldes mørket, og at vi måske har brug for noget andet end om sommeren. Men vi lytter ikke til  kroppen, og vi presser os selv til de sædvanlige gøremål. Men spørgsmålet er om det er godt for kroppen og sindet – måske det er meningen vi skal være mere rolige, afslappet og dovne om vinteren. Det handler om Yin og Yang. Det handler om naturlovene og om at blive bedre til at lytte til din intelligente krop. Tænk bare tilbage på stenalderen eller tiden inden vi fik elektricitet, hvordan tænker du livet var dengang? Der sov vi når der var mørkt, og vi fulgte kroppens og naturens cyklusser. 

Lyt til kroppen!

Når vi ikke lytter til kroppen vil kroppen stresse og gøre os syge. Stress er en risikofaktor for depression. Måske løber vi alle sammen hurtigere og hurtigere uden rigtig at opdage, hvordan vi har det, eller sørge for, at vi får hvilet, spist ordentligt, motioneret m.m. Måske har vi glemt at træne og udvikle evnen til at regulere os selv fysisk og mentalt. Måske glemmer vi kontakten til hinanden, når vi styrter rundt. På den måde kan vi opleve at være isolerede og ensomme. Men også følelsesmæssig stress, hvor du rammes af en del oplevelser der for dig er belastende, kan føre til depression uden du styrter rundt. 

Med den korrekte depressionsbehandling er der faktisk en del, der kan gøres.

Rent neurologisk er opgaven at bremse produktionen af kortisol og sætte gang i produktionen af de gode lykkestoffer dopamin, serotonin og noradrenalin samt af BDNF, så der igen kan dannes nye neuroner i hippocampus. Det handler om at gå efter trivselshormonerne. Først og fremmest skal der ryddes op i stressglasset. Det er vigtigt, at du lytter til kroppen om måske er mere realistisk  i forhold til hvad kroppen har brug for i forhold til hvor på året vi befinder os. Tænk på naturens faser året rundt, og så kig på de indre stressfaktorer som det giver ikke at lytte til kroppen; egne forventninger, negative overbevisninger om dig selv, ubevidste mønstre, der trækker tråde helt tilbage til barndommen. Ja, der er mange ting vi kan gøre og mange ting der kan påvirke din tilstand om vinteren – dette var blot en vinkel og tanker på vinterdepression. 

Klik her for at lse mere om coaching