Døjer du med væske i kroppen?

Du er ikke alene. Jeg ved at mange kvinder døjer med væske i kroppen. Jeg oplever det selv i perioder – og det kan desværre være lange perioder – fødder, hænder, arme og mave hæver specielt. Så ser jeg pludselig sådan her ud.

Jeg ved det ikke er ikke fedt. Det føles anderledes, det gør næsten ondt, og så kommer det ofte fra det ene øjeblik til det andet! PUF siger min krop, og så vejer den pludselig meget mere end normalt.

I et af mine tidligere blogindlæg skrev jeg omkring manglende vægttab, væske ophobninger i kroppen og stress. Grunden til jeg nævner forrige indlæg er fordi, jeg vil pointere vigtigheden af altid at finde frem til en årsag, så vi ikke kun lapper og symptombehandler. I dette indlæg vil jeg derfor ikke fokusere på årsag, men på hvad der kan hjælpe på væske i kroppen!

himalayasalt

Udrensende te

Jeg drikker altid selv brændenældete og har fornylig eksperimenteret med mælkebøtte te, padderokke te og beroligende camille te.
Du får her opskriften på en skøn vanddrivende te, som hjælper på væske i kroppen:

  • 1 Spsk. mælkebøtterod
  • 1 Spsk. frisk revet ingefær
  • 1 knivspids kanel
  • 5 mynteblade
  • Halvanden kop vand
  • 2 Spsk. honning

Giv det hele et opkog og nyd den skønne og velsmagende te.
Lad den endelig trække længe (evt. natten over)

himalayasalt

Åndedræt

Åndedrættet er yderst vigtigt, da det giver liv og vitalitet til hele kroppen. Det er det mest effektive middel til at skabe balance og ro i kroppen samt heale kroppen. Dybe åndedræt i fem minutter flere gange om dagen eller meditation vil være godt. Jeg lover dig at du vil kunne reducere stress, angst og uro betydeligt. Det vil have stor effekt på væske i kroppen!

jod

Kropsbehandlinger 

Noget som også er særdeles effektivt for væskeophobninger i kroppen er kropsbehandlinger. Her arbejder vi også med lymfedrænage. Lymfedrænage er en pulserende væskedrivende og udrensende massage, som sætter gang i væskecirkulationen i kroppen og udrensning i lymfesystemet. Væskeophobninger kan skyldes stress, og lymfekarerenes egenmotorik nedsættes under stress, men kropsbehandlinger/ kropsterapi virker også særdeles stressnedsættende. 

Tryk her for at læse mere om kropsbehandlinger

Tal nummer 4

Antiinflammatorisk kost og motion

Det er vigtigt, at du spiser en sund antiinflammatorisk kost samt bevæger din krop, så du skaber et flow i hele kroppen. En god form for bevægelse kunne være yoga, som har fokus på healing af kroppen. For uanset hvad årsagen er, så er der en ubalance i kroppen og nyrerne.

Du kan også selv hjælpe tilbageløbet fra benene med venepumpeøvelser, hvor du ligger på ryggen og cykler med benene oppe i luften. Du kan lave  dræneringsøvelser, hvor du ligger med enden tæt på en væg og tager benene op i luften/op ad væggen og ligger sådan i mindst fem minutter.