Hjælp mit vægttab er gået i stå!

Jeg møder rigtig mange kvinder, som oplever, at deres vægttab ikke vil lykkedes – enten går vægttabet går i stå eller også, så svinger rigtig meget.  Jeg kender det selv, så jeg kan virkelig godt forstå, at det er frustrerende. Det bliver specielt frustrerende, når vi gør alt det rigtige: spiser sundt, de rette mængder, motionerer regelmæssigt. Jeg kender alt til, at input ikke svarer til output og de negative tanker og følelser, som det kan sætte igang. 

Jeg vil bruge dette indlæg på at komme ind på de årsager, som har påvirket mit vægttab negativt, og som stadigvæk kan drille, når jeg ikke lytter til min krop. Det der påvirker mit vægttab negativt er stress, som i øvrigt også giver dårlig fordøjelse. Mit fokus er altså stress – der findes mange andre årsag til, hvorfor dit vægttab ikke vil det samme som dig, men her vil jeg tage udgangspunkt i hvad stress betyder for din fordøjelse og vægttab. Måske du kan nikke genkendende til noget af det? 

Hvad sker der med fordøjelsen under stress

Stress nedsætter den del af vores nervesystem, som styrer vores fordøjelse – det parasympatiske nervesystem. Derfor kan vi ikke fordøje kostens makronæringsstoffer optimalt, hvis vi en lang periode er underlagt stress. Når vi pludselig ikke optager de vigtige næringsstoffer optimalt, så vil kroppen opleve uønskede symptomer som sygdom, uren hud og vægtstigning. 

Som sagt, så nedprioriteres det parasympatiske nervesystem, og i stedet sættes det sympatiske nervesystem igang. Det sympatiske nervesystem sætter kroppen i alarmberedskab – kroppen yder en kraftpræstation, og den reagerer med en kamp/flugt/fryse tilstand. Dette er en nødvendig tilstand hvis du står overfor en fare som fx en indbrudstyv, overfaldsmand eller en farlig løve. I disse situationer har du nemlig brug for stresshormoner og adrenalin. Du skal kunne løbe, fryse eller kæmpe.   Når du er i den tilstand går blodet fra fordøjelsen ud i arme og ben, for dem skal vi flygte, fryse og kæmpe med. Når vi er travl beskæftigede med at være i en kampsituation,  så er der ikke tid eller mulighed for at fordøje maden. Kroppen dirigerer sine ressourcer derhen, hvor de gør mest gavn!

Problemet i dag er, at vi  ikke så tit oplever denne type stress, men at vi oplever stress i forbindelse med dårlige parforhold, negative følelser, tankemylder, arbejdsbyrder, høje forventninger til os selv mm. Det er ikke en kortvarig stress, hvor kroppen vender tilbage til normal tilstand efter kampen, men en langvarig stress, der nedbryder kroppen på sigt. Stress er den usynlige djævel, som ikke på gør noget godt for dig – hverken for dit sind eller din krop. 

Derfor står dit vægttab (måske) stille

Som jeg startede med at skrive, så går stress og manglende vægttab desværre hånd i hånd. Binyrerne udskiller adrenalin, som giver en øget syrereaktion i kroppen. Syrereaktionen får kroppen til at være på vagt, og kroppen mister derfor en masse mineraler og vitaminer, som på den lange bane kan give sygdomme og mangeltilstande. Derfor vil kroppen ikke af med vægt, da den holder på det hele, og ikke vil slippe fedtet, da den er i underskud og sørger for at der er noget at tære på.

Kortisol er et hormon, der sætter ind for at reparerer skaderne. Men kortisol øger også din appetit efter fedt, sukker og salt, og derfor har du sværere ved at tabe dig både under og efter stress.  Så det er vigtigt, at du skaber bevidsthed omkring hvordan dine kostmønstre egentlig ser ud under stressede perioder.  På samme måde med søvnen: når man er stresset, så sover man ofte dårligt, og det stresser endnu mere samt øger appetitten og påvirker humøret. Humøret påvirker tanker og følelser, som stresser endnu mere hvis de bliver negative. Så det hele kan let blive en negativ spiral.  

Stress holder på væske

Stress holder ikke kun fedtprocenten høj – stress holder også på væsken i kroppen. Det skal forstås på den måde, at vi har en ekstra en beholder med væske, når vi er stressede og kæmper. Dette er i tilfælde af, at der går lang tid før du får noget at drikke igen. Husk igen på, at alarmberedskabet og stress er skabt i tilfælde af akutte situationer. Samtidig vil nyrerene krampe, blive mere slidte og udbrændte under stress. Det betyder at nyrerne får svært ved at optage det væske, du drikker. Væskeophobning er en overlevelsesstrategi, som kroppen automatisk sætter igang. 

Stress påvirker din mave

Det er ikke for ingenting, at vi taler om mavefornemmelser. Vores tarmsystem er vores anden hjerne og heri findes flere nerveender end i noget andet organ i kroppen. Hvis maven bliver oppustet, og begynder at samle fedt, fordi fordøjelsen nedsættes, så betyder det også øget risiko for udvikling af virus, infektion og svamp i mave-tarmsystemet. Alt dette sker, fordi stress er særlig slemt for maven og fordi at stress påvirker det sympatiske nervesystem i hjernen (kamp-flugt).

Stress og åndedræt

En væsentlig faktor i forbindelse med stress er dit åndedræt. Det er faktisk den vigtigste faktor overhovedet. Start lige med at ligge mærke til  hvordan du trækker vejret lige nu? En for hurtig og overfladisk vejrtrækning er et sikkert tegn på stress. Dit åndedræt er nemlig dit eget tilstands barometer. En urolig vejrtrækning er lig med en anspændt krop og uroligt sind, altså en stresset tilstand. 

Er du i en situation, som kroppen opfatter som farlig eller ekstra krævende, sætter den en kæmp/frys/flugt reaktion i gang. Stresshormonerne  pumpes ud i kroppen, musklerne spændes, blodforsyningen omdirigeres. Det betyder, at musklerne får mere blod, og de indre organer mindre blod, hjertet banker hurtigere, pulsen stiger, og åndedræt bliver overfladisk. 

Hele din livsstil skal ses i sømmene

Kroppens fysiologi har ikke udviklet sig sønderligt, selvom verden og kravene til os som mennesker har ændret sig med lynets hast. Det føles ikke som den store hjælp, at kroppen ophober fedt, så den har noget at tære på, men det er sådan kroppen reagere. Vores omgivelser og krav passer bare ikke længere med kroppens naturlige og fysiologiske reaktion. 

For at slippe af med stressen er det er vigtigt at kigge på andre ting i ens livsstil – dette vil højst sandsynligt også hjælpe dit vægttab i den rigtige retning. Du skal finde frem til et liv i balance, og kende dine stressorer. Det er ikke kun et spørgsmål om hvor meget du spiser, hvornår du spiser og hvor ofte du motionerer, men lige så meget din tilgang til dig selv og til livet, der har betydning for om du holder din ønskevægt.

Det kan være svært og uoverskueligt at finde ud af, hvor man skal starte. Vi mennesker kan godt have en tendens til at pakke stressen væk – vi fejer følelser og tanker under gulvtæppet, kniber ballerne sammen og fortsætter den travle hverdag. Men vi kan godt mærke, at noget under overfladen ikke helt er, som det skal være.

Hvad har virket for mig?

For mig har det hjulpet med jævnlige kropsbehandlinger, yoga og lange gåture. som helt klart er et pusterum for mig. Tid og rum til at connecte kroppen med sindet og til at arbejde med mig selv. Give mig selv lov til at lade følelserne fylde. Desuden arbejder jeg også hver dag med mit mindset. Både fordi jeg synes det er enormt spændende, men også fordi det virker!! Det gælder også når jeg bliver stresset. Det nemmeste for mig er at stresse over stressen – stresse over at min mave hæver op, at mine hænder, fødder og ansigt fyldes med væske. Det generer mig. Men jeg øver mig i at være i det og i ikke at slå mig selv i hovedet. Min stress gør nemlig intet godt for mig. Tvært i mod. Så jeg arbejder med mine tanker og følelser – og det virker meget mere end du tror!

Brug for hjælp?

Jeg vil med glæde hjælpe dig, så vi sammen kan klarlægge og omstrukturere din belastningsbyrde, din stress og dine negative tanker og følelser. Jeg har coachet flere tusinde mennesker og brænder så meget for det. Jeg ved, at vi kan finde dit store, uudnyttede potentiale – din indre drivkraft. Med coaching redskaber får du tro, håb og mod til at skabe det liv og de resultater, som du drømmer om.  Du skal turde at række ud og gribe chancen. Handl på din stress inden det er for sent. Du kan opleve fantastiske resultater med blot få forandringer!

Læs mere om coaching her