Positivitets-portefølje

For at strukturere processen til et sundt mindset, vil jeg opfordre dig til at lave din egen positivitets-portefølje. Nedenfor har jeg listet 10 tips til en portefølje der kan give dig et sundt og lykkelig mindset.

For hver enkelt portefølje skal du stille dig selv nogle spørgsmål, som gør du kommer i dybden med de 10 tips til din portefølje. Du skal definere ordene hvad de betyder for dig, således det ikke bare bliver tomme ord, men nogle du kan bruge i din hverdag – sæt mål og lav planer for hvordan du får dine porteføljer integreret. Se blogindlægget om SMART mål. 

1. Glæde

Find oplevelser, mennesker og situationer hvor du har følt dig tryg, afslappet og lykkelig – sørg for hver uge, at skabe og “tage”  disse følelser

2. Taknemmelighed

Gå efter oplevelser hver uge hvor du har følt dig taknemmelig og dybt påskønnet nogen eller noget

3. Interesse

Hvornår har du helt igennem følt dig nysgerrig og dybt interesseret i de muligheder, som breder sig ud foran dig? Find dem og dyrk dem hver dag og uge

4. Afklarethed

Hvornår har du følt dig fuldstændig i fred og afklaret omkring hvor du er i livet? Søg bevidst disse begivenheder – søg og dyrk det

5. Håb

Tænk tilbage på hvornår og i hvilke situationer du har følt dig forhåbningsfuld og optimistisk, opmuntret af mulighederne for godt udfald – hvad får dig til at føle dig optimistisk? 

6. Stolthed

Hvornår har du sidst følt dig mest stolt af dig selv, helt igennem sikker på dine evner og dig selv? Læg mærke til hvad der skylde, at du oplever sikkerheden – brug det i andre situationer og øv dig hver dag

7. Morskab

Du skal bygge din morskabsportefølje op ved at tænke over hvad der får dig til at føle dig sjov og fjollet – finde ud af hvad der morer dig og får dig til at le eller grine

8. Inspiration

Bliv bevidst om hvornår du sidst har følt dig ægte inspireret, løftet eller høj ved at stå overfor noget godt – hvad tænker du kan skabe denne følelse fremover?

9. Æresfrygt

Hvornår har du følt intens undren eller forbløffelse, virkelig næret ægte æresfrygt overfor dine omgivelser. Måske du aldrig har følt det, men stop op og mærk efter og søg det. Vi skal ære vores kære og omgivelserne. Tag det ikke for givet. 

10. Kærlighed

Hvornår føler du mest kærligheden vælde op i dig? Mellem dig og en anden? Hvornår har du trangen til blot at være sammen med den du elsker, nyde hans eller hendes selskab, være opfyldt af ham og bade dig i lyset af alt det han eller hun er og kan? Lær ubetinget kærlighed

Brug de 10 porteføljer!

Jeg vil opfordre dig til at se på de 10 porteføljer, som levende dokumenter. Lad dem udvikle sig. Opdater dem. Husk, at de skal blive ved med at være friske for at løfte din positivitet. Hvis du blot  laver en portefølje, som ligger frit fremme på dit skrivebord, og du næste aldrig føjer noget til den, eller ændre noget i den eller laver plan og mål for hvordan du hver eneste dag skal bruge og dyrke denne portefølje, så kan jeg næsten garantere, at den mister sin kraft i forhold til at skabe et sundt og kærligt mindset.

Det smukke og virksomme i at have 10 porteføljer, som hele tiden vokser, er at du har en chance for at holde positiviteten levende og livskraftig, og du vil opleve at hele dit mindset ændre sig til at være glad og sundt for helbredet.

Gå i dybden

Du bevarer kraften og glansen på dine positivitetsporteføljer ved at bruge dem med omtanke og nærvær, med det ene formål at vække dit hjerte til den positivitet og det sunde mindset du søger. Som tidligere skrevet skal du ikke blot kaste et blik på indholdet af din portefølje, du skal give dig tid til at gå dybt ind i det enkelte emne. Husk hvordan du følte, da du første gang mødte genstanden. Bliv i denne erindring. Lad den brede sig i dig så meget så mulig. Lad den give genlyd. Se dig så omkring for at opdage, hvad der eller kunne udfri denne form for positivitet i dig, så du ændre dit mindset. 

Har du brug for en snak? Klik her