Dine gamle tanker forhindrer dig!

For hele tiden at kunne bevare en bestemt følelse, så udvikler vi bestemte tankemønstre. Vi fokuserer på det samme og stiller os selv de samme spørgsmål. Problemet er, at de fleste af os ønsker et nyt output – nye resultater eller nye følelser – men vi er egentlig ikke så vilde for at gøre det der skal til for at ændre vores vaner. Derfor ender vi ofte med at handle på samme gamle måde. 

Misforstå mig ikke, der er intet galt med dig! Du behøver ikke, at blive repareret. De ressourcer du skal bruge for at ændre din tilværelse findes i dig lige nu. Du benytter dig bare af nogle uhensigtsmæssige strategier. Dine vaner forhindrer dig i at udnytte dine evner fuldt ud. Derfor skal du omstrukturere dine nervebaner, så de konstant fører til dine ønsker i stedet for angst og frustration.

At ændre adfærd kræver en ny strategi

For at opnå nye resultater i livet er det ikke nok bare at vide, hvad du ønsker og sætte vægt bag. Du kan være stærkt motiveret, men hvis du alligevel bliver ved med at gøre de samme ting i samme uhensigtsmæssige mønstre så forandrer dit liv sig ikke. Du kommer stadig til at opleve mere negativitet og frustration. Netop derfor er du nødt til at ændre din fremgangsmåde og adfærd.

Og ja, det kan være enormt svært at ændre det adfærd. Det kan være svært, fordi vi ubevidst tror, at vi opnår noget ved at beholde det gamle mønster. Feks. kan en depression, selvom den er ubehagelig, også give en form for falsk tryghed og opmærksomhed. Det betyder, at vi nødt til at ligge tilstrækkelig vægt bag beslutningen, så vi kan ændre os, men samtidig med dette, skal vi også finde en ny måde at få behovet dækket. Behovet er i dette tilfælde opmærksomhed, men det kan være hvad som helst. Alle dine vaner dækker en form for behov.  

Gør noget andet end du plejer – forstyr dit gamle mønster

Kerneadfærden i af bryde et mønster er at gøre noget helt andet end du plejer. Bryde mønstret i det samme det opstår. Du skal forstyrre det gamle mønster, og ødelægge det til ukendelighed. Og lav så et nyt mønster!

Er du trist, så prøv at springe op. Løfte armene og råb “jeg er så fantastisk”. Vær positiv. Smil. Når du gør det – selvom det føles falsk – så udskiller hjernen automatisk gode neutransmittere, som gør dig gladere, og pludselig har du brudt dit sædvanlige mønster og snydt hjernen og valgt nye nervebaner. Det er grænseoverskridende, men det skal det være! Vi udvikler os udenfor vores comfort zone. Det er nemlig altid lettest, at vælge de negative tanker, men det skal ikke altid være nemt, hvis det skal være godt.

Tro mig, du kan ændre dig. Du skal bare bryde et bestemt mønster nok gange. Du skal forstyrre de følelser, du forbinder med dine minder. Den eneste grund til at du bliver bragt fra koncepterne er, fordi du ser på, og tolker hændelser, på en bestemt måde i vores sind.

Hvis din kollega råber af dig, og du mentalt gentager oplevelsen resten af dagen får du det værre og værre. Hvorfor dog lade oplevelsen fortsætte med at påvirke dig? Du skal tage denne indspilning i dit sind og ridse den så mange gange, at du ikke længere kan opleve disse følelser – prøv det, måske det bliver sjovt. 

Læs mere om coaching her