Natur mod depression

Husker du at komme ud, nu hvor det er blevet koldt? 🌦

Jeg synes naturen er noget af det mest befriende, og selvom jeg synes det kan være hårdt med kulde og mørke, så er det altså fantastisk at komme ud. Igår var mit hovede helt fyldt op, men en gåtur på en time (trods regn) gjorde underværker 🙏🏻
Mine tanker fik frit løb..

Spontan- og styret opmærksomhed

I naturen opstår den spontane opmærksomhed. En opmærksomhed, som bliver vakt af fascination, og som ikke kræver anstrengelse. Det er altså den opmærksomhed vi bruger, når vi er afslappede og åbne. Derfor er det måske heller ikke så mærkeligt, at både tanker og samtaler ofte flyder frit, når man går tur eller opholder sig udendørs. Denne form for hjerneaktivitet er vigtig, fordi den giver os overblik og hjælper til at se ting i større sammenhænge 🌲🍃

Modsat spontan opmærksomhed har vi styret opmærksomhed, som kræver energi. Denne opmærksomhed bruger vi fx når vi skal løse en arbejdsopgave. De to opmærksomhedstyper kan sammenlignes med speederen og bremsen i en bil – vi har brug for begge dele for at optimere optimalt. Men der skal være en balance. Hvis den styret opmærksomhed fylder mest, kan det på længere tid fører til psykisk træthed, fordi det kræver enorm store mængder energi, at bearbejde alle impulser.

Storby vs. natur

I storbyen bruger vi primært den styret opmærksomhed, da der netop er mange impulser, som skal bearbejdes i bybilledet: hurtige bevægelser, stærke farver, reklameskilte, pludselige lyde. Det betyder at vi skal forholde kontinuerligt, skal forholde os til nye indtryk. Impulser påvirker os mere en vi regner med. Den stærke påvirkning skyldes, at impulserne, i forlængelse af vores biologiske arv, opfattes som tegn på fare.

Vi egner os faktisk ikke til det byliv, vi selv har skabt – netop fordi vi biologisk set ikke hører til i den tætpakkede og betongrå storby verden, som de fleste af os lever i. Disse omgivelser ligger langt fra de naturmiljøer, vi instinktivt har foretrukket siden stenalderen.

Alligevel har vi udviklet et behov for kultur, hvilket betyder, at vi nu psykologisk har et behov for to helt forskellige miljøer – nemlig natur & kultur. Derfor er det vigtigt at veksle mellem at befinde sig i omgivelser designet af menneske hånd og omgivelser, som er naturlige, upåvirkede og grønne. Hvis du har en god balance af dette, viser forskning, at du vil opleve det højeste mentale energiniveau og et sundt stressniveau. Hvilken balance du har brug for, afhænger af dig som person.
(Kilde: Gunnar Sorte)

Natur mod depression, stress og angst

Studier af hjernen udført af amerikanske miljøpsykologer og svenske hjerneforskere viser, at ophold i naturen kan modvirke stress og andre psykiske lidelser. Forskellige studier, viser følgende effekt af natur og grønne områder:

  • Natur sænker blodtrykket
  • Natur øger evnen til at styre musklerne (motorik)
  • Natur øger modstandsdygtigheden mod sygdomme
  • Natur kan modvirke knogleskørhed
  • Natur kan styre menneskets biologiske ur, og dermed sørge for god styring af hormoner
  • Natur forbedrer søvnkvaliteten
  • Natur virker afstressende

Studierne viser desuden, at selv et kort ophold udendørs, kan have positiv effekt og hjælpe til afstressning af kroppen. Grønne områder har betydning for vores humør, overskud og selvsikkerhed. Desuden spiller de en vigtig rolle for vores identitet og menneskelige udvikling.

Der er altså MASSER af gode grunde til at gå en tur i dag. Så snup en du holder af under armen eller nyd en tur alene, hvor du lader dine tanke få frit løb ❤️

Knus Pernille

 

2018-12-03T07:53:03+00:00