Hvilke fordele har yoga?

Drømmer du om en stærkere krop, der kan holde til et aktivt liv? Med et balanceret sind, der kan klare en travl og stresset hverdag?
Så er yoga det rette for dig. Du bliver stærkere, smidigere og sundere af at dyrke yoga. Punktum!

Spørger du mig, der er en rigtig yogaentusiast, er der stort set ingen grænser for, hvor meget du kan få ud af at dyrke yoga. Du kan for eksempel glæde dig til at få en stærk og smidig krop, du kan afgifte dit system og få dine organer til at virke bedre. 

Jeg tror yogaen er kommet for at blive, eftersom den flere tusinde år gamle træningsform stadig hører hjemme mellem de hotteste timer i de fleste fitnesscentre. Yoga har på flere måder bevist sit værd ved sin blotte tilstedeværelse igennem de mange år, og kan da også beviseligt gøre dig stærkere i både krop og sind. 

Forskning bekræfter sundhedsgevinsten

Men i takt med yogaens store popularitet bliver yoga verdens løfter for din indre sundhed også mere og mere påtrængende. For en ting er at yoga i kraft af sine udfordrende stillinger kan styrke og smidiggøre dine muskler, men mange mennesker er usikre på om det nu også er rigtigt, at yoga kan nedsætte din hjerterytme, gavne dit blodtryk, nedsætte din stress. 

Til det kan jeg kun sige, at jeg er helt enig med forskningen om at du med fuld effekt dyrke yoga af hensyn til dit mentale velbefindende og din hjertesundhed. Gennem studier ses det, at yoga nedsætter mængden af stresshormoner, blodtryk og hjertefrekvens, hvilket også bekræftiges i studierne ved at deltagerne ydermere oplever et øget velbefindende. 

Det vinder du på yogamåtten:

  • Du bliver stærk og smidig
  • Du kan lindre rygsmerter
  • Du får mindre stress og angst
  • Du får et sundere hjerte og lavere blodtryk
  • Du sover bedre
  • Du kontrollerer din astma
  • Du masserer dine indre organer
  • Du øger din iltoptagelse
  • Du afgifter din krop
Læs mere om yoga her