Hvad er yoga?

Yoga er ikke nogen ny opfindelse. Yogaen stammer fra Indien og kan faktisk spores ca. 5000 år tilbage. Yoga defineres som et træningssystem for både krop og sind. De fysiske øvelser består af forskellige yogastillinger, som ofte (hvis ikke altid) koordineres med åndedrættet. De fysiske øvelser styrker, udspænder og hjælper kroppen. Yogaen kan bl.a. hjælpe på dårlig ryg, dårlig nakke, hovedpine, søvnløshed, stress mm. De mentale øvelser handler om at lære at være i nuet, at give slip og blive ”i et” med kroppen. Hvis du giver dig selv lov, vil du hurtigt opleve fantastiske resultater fra yogaen, som både styrker kroppen, men som også giver dig større energi, velvære og glæde i hverdagen. Det er helt klart balsam for sjælen, at dyrke yoga.

Alle kan dyrke yoga!

Måske du allerede har prøvet yoga? Måske du kun har hørt om fænomenet? Yoga har vundet stort indpas i Danmark hos både mænd og kvinder. Antallet af folk, der dyrker yoga er mere end seks doblet de sidste 20 år, og det forstår vi godt!

Yoga er en disciplin, som alle kan nyde fordele af, og vigtigst af alt, så er det en disciplin, som alle kan dyrke – uanset køn, alder, smidighed og fysisk form. Vi oplever tit i PS Studio, at mange er bange for at prøve yoga de første gange: ”jeg ikke er smidig nok”, ”jeg kommer til at se dum ud”, ”jeg er ikke elegant”.. Og tro mig, det behøver du ikke være! Vi har alle været begyndere, og hele pointen er jo netop at vi skal lære og udvikle os. Ingen kan udføre alle øvelser fra start, og her er det gode ved yoga, at det handler om rejsen og om udviklingen. Lav øvelserne, så godt som du kan. Vores yogalærer er super gode til at guide dig og give dig alternativer til de yogastillinger, som blive for udfordrende i begyndelsen.

Yoga skaber positive forandringer i krop & sind

Jeg lover dig, at du lynhurtig vil opleve positive forandringer. Vi arbejder meget udspænding og smidighed i yoga, og uanset hvor stiv og usmidig du er blevet gennem årene, vil du hurtigt opdage at smidigheden vender tilbage til kroppen. Det er enormt sundt at få udspændt muskler og bindevæv, specielt fordi de fleste af os har et stillesiddende arbejde, hvor man let kan pådrage sig stive muskler i nakke, ryg og skuldre, hvilket også kan give spændingshovedpine på sigt. Udover at løsne op og udspænde, så er yogaen også med til at styrke kroppens muskler.

Yogaen praktiseres altid i rolige omgivelser, så du kan fokusere på dig selv, øvelsen og åndedrættet. Det er med til at forbedre din koncentrationsevne, styrke din mentale (og fysiske) balance og så virker det enormt afstressende på både krop og sind.

Der er altså masser af gode grunde til, hvorfor du skal prioritere tid på yogamåtten hver dag. Det kan være alt fra 5 minutter – 90 minutter.

Jeg er sikker på, at yoga er noget for dig. Der findes utroligt mange forskellige former for yoga, så mit bedste råd til dig er, at du skal prøve nogle forskellige yogaformer af. Find den yogaform, som passer bedst til dig, dit sind og din hverdag.