Hvad er selvværd og selvtillid?

Selvværd er din kognitive præsentation af dig selv: 

  • Det du tænker om dig selv
  • Det du siger om dig selv
  • Det du tror andre tænker om dig
  • Det du er overbevist om, om dig selv

Selvværdet er baseret på din tidlige erfaring, din udvikling, din nuværende erfaring og din aktuelle livssituation. Selvværd er ikke noget medfødt,  men skabes og opbygges livet igennem. Vi er alle resultat af de stimuli, vi bliver udsat for igennem livet. I opvæksten, inden vi bliver selvinstruerende og selvbeskyttende,, tolker andre ofte disse stimuli for os. En ”gammel tolkning” kan være årsag til angst, hjælpeløshed, desperation & magtesløshed. Selvværd handler om hvem du virkelig er i din kerne, når resultater, besiddelse og erhvervelser fjernes. Din værdi som person er ikke afhængig af dine præstationer eller hvad andre synes om dig. 

Selvtillid er din tillid til dine evner: 

  • Dine tanker om dig selv baseret på dine evner til at mestre

Selvtillid er altså i højere grad afhængig af dine præstationer og hvad andre synes om dig. Det er din evne til at mestre omverdenens krav. Selvtillid er ikke en indre kerne eller en samlet opfattelse – du kan sagtens have høj selvtillid på et punkt, men lav selvtillid på et andet.

Hvordan viser selvværd og selvttillid sig?

Selvværd og selvtillid viser sig i måden:

  • Du tænker på  (viser sig især i dine regler for ”rigtigt og forkert”)
  • Du anvender dine færdigheder
  • Du reagerer følelsesmæssigt
    • Ked af det når du mister
    • Vrede når nogen eller noget går dig imod
    • Angst når du føler dig truet
  • I din adfærd og din kommunikation
  • I dit humør og trivsel

Truslen på selvværd stammer fra tankerne og det personlige skema af dig selv, andre og fremtiden. Angsten for nederlag og afvisning bor i os. Så nøglen til ændring i dit selvværd ligger i dine overbevisninger og i dine tanker omkring dig selv. 

Hvorfor skal jeg arbejde med mit selvværd?

Når du er usikker, bliver livet generelt sværere. Det bliver sværere at dyrke autentiske forhold, fordi du typisk bekymrer dig –  hvad synes de andre om mig? bliver jeg forladt? er jeg god nok?

Det bliver også svært at modtage konstruktiv kritik, når din indre kerne er usikker. Kritikken kommer til at føles hård og som et angreb mod din intelligens og hvem du er, snarere end at den føles som er kærligt råd.

Social angst, depression, perfektionisme, overtænkning, manglende selvtillid, pleaser-gen og lignende er typiske følelser/handlinger, hvis du lider af lavt selvværd.

Kæmp ikke gennem livet med manglende selvværd. Lad ikke usikkerheden holde dig tilbage. Hvorfor ikke arbejde målrettet mod en gladere eksistens?  

Selvværd opbygges ikke over én nat, men med en indsats, øvelse og tid, så lykkes det!

Ved hjælp at coaching kan vi arbejde med og forandre dit mindset

Det billede du har af dig selv, bliver alt afgørende for hvordan du kommer til at leve dit liv. Begynd at tænk over: Hvordan du behandler dig selv? Hvilke valg træffer du for dig selv? Hvilket humør er du i?

Skab din egen positive styrke, drivkraft og tro

Læs mere om coaching