HVILKEN FUNKTION HAR FEDT?

Fedt er et af de tre makronæringsstoffer. Makronæringsstoffer kan inddeles i fedt, kulhydrat og protein. Makronæringsstoffer bruges som brændstof til kroppen – desuden har fedt og protein en række funktioner herudover. Fedtsyrer er helt essentielle for kroppen og for et vitalt liv, og netop derfor skal din kost indeholde fedt i rette mængder:

himalayasalt
ISOLATION

Vi mennesker har et tyndt lag fedt under huden. Fedtlaget fungerer som varmeisolation – det sørger simpelthen for at varmen ikke ryger ud af kroppen. Samtidig er det med til at beskytte kroppens indre mod ekstreme temperaturforandringer, som kommer udefra. Det vedligeholder og regulerer altså kroppens temperatur.

himalayasalt
BESKYTTELSE

Vi har også et lag fedt omkring vores indre organer, og det er ekstremt vigtigt, fordi fedtlaget er med til at beskytte organerne. Det fungerer næsten som en stødpude.

jod
ENERGI PRODUKTION

Fedt er brændstof for kroppen, og kan omdannes til energi. Det koster større mængder ilt at forbrænde fedt fremfor kulhydrat, og derfor bruger vi primært fedt som energikilde, når der er rigeligt med ilt tilstede. Dvs. vi forbrænder typisk fedt i hvile og ved lav arbejdsintensitet. Jo bedre form du er i, jo bedre vil du også være til at forbrænde fedt, fordi du har en større iltoptagelse. Arbejder du i lang tid, vil du også begynde at forbrænde fedt, fordi kulhydratlageret slipper op.

Tal nummer 4
VITAMINOPTAGELSE

A-, D-, E- & K-vitamin kan kun optages sammen med fedt.

5. CELLER & HORMONER

Hormoner og celler (bl.a. cellemembranen) er opbygget af fedt. Det vil altså sige, at indtaget af fedtsyrer reflekteres i de fedtstoffer, som celler og hormoner opbygges af. Derfor, er der også stor sundhedsmæssig forskel på mættede og umættede fedtstoffer.

TYPER AF FEDTSYRER

Fedt kan inddeles i: Mættede fedtsyrer, enkeltumættede fedtsyrer og flerumættede fedtsyrer.
Det er vigtigt, at vi er opmærksomme på forskellen mellem disse fedtsyrer, fordi det har en stor sundhedsmæssig betydning, hvilke fedtsyrer vi indtager.

Mættede fedtsyrer findes i animalske produkter, dvs. kød og mejeriprodukter. Vi skal begrænse indtaget af mættede fedtsyrer, fordi de er med til at øge risikoen for at LDL (det lede kolesterol) stiger. Samtidig kan det være med til at øge risikoen for åreforkalkning og blodpropper.

Det betyder, at vi primært skal spise enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer. Af flerumættede fedtsyrer findes også to essentielle fedtstyrer, som kroppen ikke selv kan danne, nemlig omega-3, -6 og -9. Det er super vigtigt, at vi får tilført disse gennem kosten og at vi har en balance mellem disse omega-fedtstoffer
De umættede fedtsyrer findes i fisk, nødder, mandler, avocado, frø og kerner og olier – især i olivenolie og rapsolie.

Udover disse 3 typer findes også transfedtsyrer. Transfedtsyre er værre end mættet fedt, da det både øger LDL (det lede kolesterol) og også sænker HDL (det herlige kolesterol, som ‘rydder op’). Transfedtsyre findes fx i friture, kager og junkfood. Transfedtsyrer kan dog også dannes, hvis visse planteolier steges ved for høj temperatur, da fedtsyrekæden så pludselig omdannes. Derfor skal du også være opmærksom på, hvilke olier, der kan tåle høj varme.