Artikel af Pernille Skall

Symptomer på spændingshovedpine

Rigtig mange danskere oplever flere gange om måneden spændingshovedpine. Symptomerne på spændingshovedpine er ofte smerter eller strålinger fra ømme og spændte muskler i nakke, ryg og skuldre, som mærkes i hele hovedet. Smerten kan nærmest ligge og føles som et bånd rundt om hele hovedet. Smerten eller strålingerne starter som regel i nakken og breder sig frem til panden,  hvor den ofte er mest intens. Denne hovedpine kan være forårsaget af triggerpunkter i trapezius, nakkemusklerne og  scapulae musklerne. Musklerne dækker tilsammen det meste af den øvre halvdel af ryggen og strækker sig videre op til den centrale del af nakken og videre op til kraniekanten. 

Hvad skyldes spændingshovedpine?

Spændingshovedpine dækker over samlet beskrivelse af alle de forskellige typer af hovedpiner der findes. I dette indlæg er mine beskrivelser og årsager alle eksempler – der kan også være andre årsager end dem jeg nævner. Min pointe i nedenstående er, at det vigtigste er at finde frem til årsagen til lige netop din hovedpine. 

  • Forkert holdning eller fysisk aktivitet der får skuldrene op/frem
  • At man synker sammen i siddende stilling
  • At man går med hovedet strakt

Ovenstående er alle eksempler – fremadrettede skuldre belaster  musklerne unødigt og frembringer triggerpunkter. Forkortet brystmuskler, som viser sig i fremad rettede skuldre, bevirker til et konstant træk i skuldrene, som musklen trapezius hele tiden er nødt til at modarbejde. Alle disse faktorer og mange andre stillinger kan føre til spændinger i muskler og dermed spændingshovedpine.

En anden helt almindelig årsag er følelsesmæssig anspændthed, som gør at man trækker skuldrene op eller har en forkert kropsholdning. Følelsesmæssige anspændthed kan skyldes:

  • Stress
  • Træthed
  • Perfektionisme
  • Alvor
  • Fustration
  • Vrede

Det kan også være, at der overordnet sker for meget i livet. Det giver en følelse af at overvæld og manglende kontrol. Hvis man hele tiden er på vagt, bliver man anspændt. Anspændthed og negative følelser giver en masse grublerier og tanker, som overlader hjernen og spænder kroppen op.

Behandling spændingshovedpine // kropsterapi

De fleste mennesker elsker en dejlig omgang massage eller kropsterapi, og det giver rigtig god mening, at få behandlet spændingshovedpine gennem kropsterapi. Som tidligere nævn, kan der nemlig være flere årsager og områder, der kan være føre til spændingshovedpine. Kroppen og sindet hører sammen. Kroppen afspejler dit sind, så en smerte et sted kan faktisk stamme et hele andet sted fra. Der kan være punkter andre steder på kroppen, som skal behandles og som har en direkte sammenhæng til hovedpinen.

F.eks. kan du ved at behandle undersiden af benet komme af med hovedpine og lindre stive skuldre og øm nakke. Det lyder måske mærkeligt, men det handler om, at der kan være tale om en energilidelse. Det vil sige, at det er et symptom forårsaget af en energiubalance i en eller flere meridianer.  Faktisk kan der være en idé i at behandle på hele galdeblære-meridianbanen. Denne meridian starter i den udvendige øjenkrog, ned foran øreflippen, op på siden af hovedet og videre rundt omkring på hovedet. Ned gennem nakken, frem foran skulderen og krydser ned og indover siden af kroppen og ned langs siden af benet.

Galdeblære meridianen behandles nemlig ved følgende galdeblærelidelser: Alle lidelser langs meridianen: øjne, ører, smerter i ansigtsnerve, mentale problemer, hovedpine, migræne, nakke, skuldre, brystkasse, galdeblære, lever, lænd, hofte, iskias samt benlammelser. 

Så langs denne meridian ligger der en masse punkter der kan afhjælpe spændingshovedpine. Så dette kunne være et område sammen med nakke, ryg og skuldre jeg ville arbejde på i en behandling, samt jeg ville arbejde med den mentale del, som påvirker hovedpinen. Men der er faktisk også noget du selv kan gøre, og der  er nogle punkter, som du selv kan trykke på. Det er selvfølgelig også vigtigt, at du ser på din livssituation, tanker og følelser som påvirker spændingerne. Ændringer på disse områder kan jo også lindre dine smerter. 

LÆS MERE OM KROPSTERAPI »

Øvelser for  spændingshovedpine

Du kan også gøre lidt selv derhjemme. Prøv at trykke på disse punkter 60 sekunder hver dag. Det vil gøre en kæmpe forskel. Mens du trykker, skal du holde øje med din vejrtrækning. Træk vejret roligt og dybt. Øg trykket langsomt. Slut af med let massage.

Punkt: GB 39 

Punktet GB 39 befinder sig lige over anklen på ydersiden af benet, og er et af de punkter, som styrer spændinger i hoved- og nakkeregionen

Punkt: G1

Punktet G1 sidder udvendigt ved øjenhulerne, der hvor galdemeridianen starter, og er ekstremt effektivt i forhold til at lindre spændingshovedpine.