Bryd dit hæmmende mønster

For hele tiden at kunne bevare en bestemt følelse udvikler vi bestemte tankemønstre. Vi fokuserer på de samme billeder og ideer og stiller os selv de samme spørgsmål. Problemet er, at de fleste af os ønsker et nyt udkom, nye resultater eller nye følelser. Men vi er egentlig ikke så vilde for at gøre det der skal til – vi fortsætter med at handle på samme gamle måde.  

Misforstå mig nu ikke; der er intet galt med dig. Du behøver ikke blive repareret. De ressourcer du skal bruge for at ændre din tilværelse, findes i dig lige nu. Du har bare benyttet dig af nogle uhensigtsmæssige strategier, der vanemæssigt forhindre dig i at udnytte dine evner fuldt ud. Du må omstrukturerer dine nervebaner, så de konstant fører til dine ønsker i stedet for angst og frustration. 

Nye resultater

For at opnå nye resultater i livet er det ikke nok, bare at vide hvad vi ønsker og sætte vægt bag. Vi kan være stærkt motiveret, men hvis vi alligevel bliver ved med at gøre de samme ting i samme uhensigtsmæssige mønstre, så forandre vores liv sig ikke. Vi kommer dermed kun til at opleve mere smerte og frustration. Du er derfor også nødt til at ændre din fremgangsmåde.

Det kan være svært, da vi ønsker forandring. Men vi kan ubevidst tro, at vi opnår noget ved at beholde det gamle mønster, som vi ikke kan opnå på anden vis. F.eks kan vi ikke være villige til at opgive at føle os deprimeret, da det giver os en form for opmærksomhed og falsk tryghed. 

Vi ønsker ikke at være deprimeret, men vil have opmærksomheden. Til sidst sejrer behovet for opmærksomhed og vi forbliver deprimeret. 

Derfor er vi nødt til at ligge betydelig og tilstrækkelig vægt bag beslutningen, så vi kan ændre os. Men samtidig skal vi også finde en ny måde at få behovet for f.eks. opmærksomhed opfyldt. 

Bryd dit mønster

Kerneadfærden i af bryde et mønster er at gøre noget helt andet end du plejer og dermed bryde mønstret i det samme det opstår. Vi skal forstyrre det gamle mønster og smadre det til ukendelighed. På den måde skaber vi et nyt mønster. Så er du trist kan du måske prøve at springe op, løfte armene og råbe: YES, jeg er så fantastisk. Hjernen udskiller nu automatisk gode neutransmittere, som gør dig gladere. Du har derfor nu brudt dit sædvanlige mønster og snydt hjernen og valgt nye nervebaner.

Vi kan alle ændre os – vi skal bare bryde et bestemt mønster nok gange. Vi skal forstyrre de følelser, vi forbinder med vores minder. Den eneste grund til at vi bliver  bragt fra koncepterne er fordi vi  ser på og tolker hændelser på en bestemt måde i vores sind. Hvis din kollega råber af dig, og du mentalt gentager oplevelsen resten af dagen, så får du det værre og værre. Hvorfor dog lade oplevelsen fortsætte med at påvirke dig? Du skal tage denne indspilning i dit sind og ridse den så mange gange, at du ikke længere kan opleve disse følelser – prøv det, måske det bliver sjovt og måske du kan bryd dit mønster?