boost dit humør med bær

Bær & nødder

Studier har vist en forbindelse mellem et højt indtag af frugt og en reduktion i symptomer på depression. Særligt blåbær har et højt indhold af flavonoider og andre antioxidanter. Spis gerne en håndfuld bær sammen med en lille håndfuld nødder – nødder er fyldt med sunde fedtstoffer, fibre og protein. Omega-3 fedtsyrer, tyrosin og vitamin E i mandler er især med til at boost dit humør og beskytte hjernen kognitivt.

boost dit humør med grøn

Mørkbladet grønt

Mørk grøn,  som spinat, kål, bladbede osv., er rigt på magnesium, som hjælper med at reducere angst. Magnesium bidrager nemlig til produktionen af lykkehormonet serotonin, og samtidig aktiverer det andre hormoner, som skal berolige hjerne og centralnervesystemet. Det giver dig altså en følelse af afslappethed. Mørk grønt indeholder også jern og vitamin B, som hjælper til at øge dit energiniveau.

Prøv at brug mørkbladet grønt i din hverdag – gerne mellem 2-3 håndfulde. Brug det i salater, smoothies, varme retter. Det vil helt sikkert have en positiv effekt på dit humør.

boost dit humør boost

Fed fisk

Boost dit humør ved at spise fed fisk som laks, tun, makrel og lignende er alle humør-boostere pga. deres høje indhold af omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer hjælper med at øge hjernens produktion af hormonerne serotonin og dopamin, vores såkaldte lykkehormoner. Laks er specielt en god humør -booster, fordi den også har anti-inflammatoriske virkninger. Studier viser at høje niveauer af inflammation og vitaminmangel kan linkes til depression. Prøv at inkorporere fisk 2-3 gange ugentligt!

3 smoothies, som booster din krop?
Klik her!