Er du mellemtilfreds?

At vi i dag lever på en måde, som langt fra er sund, er nok åbenbart for de fleste. Selvom levealderen siden middelalderen er steget, så har det desværre ikke medført, at vi er blevet raskere eller har fået det bedre psykisk.Velfærdslidelser som hjertekar-sygdomme, depression, stress, kræft og diabetes2 rammer stadig flere, samt i yngre aldre. Mange sundhedskrav opfattes og opleves desværre som yderligere krav i en allerede presset livssituation. I stedet for at tage dem til sig og praktisere dem i hverdagen, bliver de til nye stressfaktorer. Det er ikke kun velfærdssygdomme vi har fået flere af, men også vores generelle humør er blevet påvirket af vores livsstil. Mange mennesker lever på den måde, at de tænker, at det bliver sikkert bedre i morgen eller næste uge. Mange af mine klienter føler at de bruger deres værdifulde livsenergi på at overleve deres liv i stedet for at leve det. Mange af os har skabet et liv eller er havnet i et liv – som vi ikke ved , om vi ønsker, og som vi ihvert til fald er helt sikre på at vi ikke har energien til at opretholde. Simpelhen fordi vi har for travlt. Der er for meget at vedligeholde. Hele livet er for mange af os blevet et slags projekt, der skal klares og overståes. Mange hører en stemme hviske i øret: “ er det virkelig meningen med det hele?” “ er dette hvad det drejer sig om? Disse sætninger siger jo meget – man er ikke tilfreds. Det nemmeste at gøre er at vende det døve øre til og fortsætte det samme liv. Mange af os er nærmest eksperter i at være mellemtilfreds.

Hvem har ansvaret for din lykke?

Måske du ikke kan lide svaret, men der er kun et – nemlig dig. Kun du er ansvarlig for din egen lykke.
Vi glemmer sommetider, hvor heldige vi egentlige er, og ryger lige ned i vores eget selvskabte drama, som handler om alt det, vi ikke kan, dem vi ikke er, dem vi ikke tør være, eller dem vi ikke vil være, dem vi ikke kan holde ud.  Men det værste er næsten, at vi klager over det og brokker os. Vi surmuler. Det er på en eller mærkelig måde de andres skyld, at vi ikke fik det liv, som vi ønskede os, at vi ikke fik gjort noget ved drømmene. Det er vores chefs skyld, at vores hverdag ikke ser ud, som vi godt kunne tænke os. Det er kærestens skyld, at vi ikke føler os elsket. Det er helt sikkert ikke os selv. Og hvis det endelig er os selv, så sørger vi for at slå os selv, så hårdt i hovedet med den kendsgerning, at der bliver tale om selvhad og magtesløshed i stedet for en følelse af at tage det fulde ansvar.

Jeg har selv haft det sådan. Jeg huske hvordan jeg i starten af 20 èrne ofte gik rundt fortabt i tankerne om, hvor synd det
var for mig. I lange perioder sad jeg fast i en stakkels mig-mentalitet. Men det eneste alle disse bekymringer gav mig dårligt humør, dårlig energi samt et håb om, at der ville komme nogen og redde mig og give mig, hvad jeg manglede. Tror I der kom nogen? Nej, desværre. For sådan er livet ikke. Vi skal bestige vores eget bjerg og fylde livet med det indhold vi ønsker. Jeg siger ikke, at livet ikke kan være uretfærdigt, for for pokker det kan det – i allerhøjeste grad!! Men vi må endelig ikke skabe vores egen offerrolle, og leve livet i reaktion på omgivelserne krav og forventninger. Vi skal skabe vores eget liv på vores egne præmisser. På den måde undgår vi, at vores power til omverdenen.

Livet er en gryderet

Fyld den med de ingredienser, du elsker, som nærer dig, din krop og dit sind. Der er mange ting, vi ikke kan kontrollere I vores liv, men i de fleste tilfælde kan vi lære at opbygge et acceptabelt niveau af indre kontrol. Det hele tiden at skulle kontrollere andre er alt for hårdt, så din indre kontrol og regulering af tanker og følelser er yderst vigtig for oparbejdelse af mental robusthed og tro på dig selv. Du bliver hvad du tænker. Dine tanker bestemmer derfor, om du er tilfreds med dit liv eller ej.
Din hjerne er som et aflåst kontroltårn, der dikterer, hvem du er – men med den rette nøgle kan du låse hjernen op og forstå hvordan den fungerer. Først når du forstår hjernen, kan du bruge tankens umådelige kraft til at blive den, du ønsker at være. En af de største ressourcer vi har som mennesker, er vores indstilling til andre mennesker og situationer. ”Tankens kraft”

+ stress

  • Anden banehalvdel
  • Formodninger
  • Minus kontrol
  • Minus opfylde egne ønsker og behov
  • Minus selvværd og selvtillid
  • Sårbar

– stress

  • Egen bane halvdel
  • Fakta
  • Kontrol
  • Opfylde egne ønsker og behov
  • Selvværd og selvtillid
  • Robusthed

Hav en dejlig dag. Vær god ved dig selv og andre
Knus Pernille

 

2018-09-10T09:22:06+00:00